Alergia pokarmowa

Alergia pokarmowa powstaje w wyniku błędnego rozpoznania pokarmu przez układ odpornościowy dziecka. Na jej pojawienie się wpływa wiele czynników, takich jak wiek, niedojrzałość układu pokarmowego i odpornościowego, czynniki środowiskowe, czy też geny. To właśnie dlatego profilaktyka powstawania alergii u dziecka jest bardzo ważna i nie należy o niej zapominać na etapie ciąży oraz późniejszego karmienia niemowlaka. Jak zapobiegać niepożądanym reakcjom organizmu? Podpowiadamy.

Ciąża a profilaktyka alergii pokarmowej

Wiele przyszłych mam nie zdaje sobie sprawy, że właściwa dieta oraz tryb życia w czasie ciąży mają istotny wpływ na zapobieganie alergii pokarmowej u dziecka. Najczęściej występuje alergia pokarmowa na mleko krowie. Dieta powinna być prawidłowo zaplanowana i zbilansowana, a posiłki mniejsze, ale częstsze. Należy również zerwać z mitem, że jemy za dwoje. Bardziej adekwatnym stwierdzeniem jest jedzenie dla dwojga. Istotnym elementem stylu życia jest również aktywność fizyczna, której nie powinno zabraknąć u przyszłej mamy.

W codziennej diecie kobiety ciężarnej warto zadbać przede wszystkim o jej zróżnicowanie. Spożywać należy produkty ze wszystkich grup, a więc warzywa i owoce, produkty zbożowe, mleko oraz produkty mleczne, mięso, jaja, nasiona roślin strączkowych, a także ryby, orzechy i oleje roślinne. Dieta nie powinna zawierać produktów przetworzonych, konserwantów oraz sztucznych barwników. Dodatkowo warto spożywać od 2 do 2,5 litrów płynów dziennie, uwzględniając w tym również zupy, napoje i wodę naturalnie występującą w żywności.

Nie jest również tajemnicą, że w trakcie ciąży konieczne jest zrezygnowanie z palenia papierosów. Istnieją badania wskazujące wyraźny wpływ dymu tytoniowego na powstawanie alergii pokarmowych u dziecka. Należy więc bezwzględnie rzucić palenie, a także unikać przebywania w towarzystwie osób palących.

Częstym błędem popełnianym przez kobiety ciężarne jest eliminacja z diety produktów potencjalnie uczulających na własną rękę bez wyraźnych podstaw. Działania tego typu są uzasadnione tylko w przypadkach zdiagnozowanej przez lekarza alergii pokarmowej u mamy. Niedozwolone produkty należy wówczas zastępować innymi, pełnowartościowymi składnikami, które zapobiegną powstawaniu ewentualnych niedoborów.

Karmienie piersią a profilaktyka alergii pokarmowej dziecka

Pokarm matki stanowi najlepszy sposób żywienia dla noworodków i niemowląt. Jego skład dopasowywany jest do potrzeb dziecka i zmienia się wraz z kolejnymi etapami rozwoju. Pierwszy pokarm nazywany siarą wydziela się przez około 4 dni w ilości 10-100 ml na dobę. Jest to prawdziwe bogactwo składników odżywczych, zwłaszcza białek, a także substancji odpornościowych, które budują pierwotną barierę ochronną przewodu pokarmowego dziecka. Co istotne, zmieniający się pokarm matki dostosowuje swój skład do wrażliwego, rozwijającego się układu trawiennego. Zawarte w nim białka są znacznie lepiej tolerowane, niż białko mleka krowiego, a przeciwciała budują stopniowo odporność dziecka.

Podobnie jak w okresie ciąży, dieta eliminacyjna w trakcie karmienia piersią nie powinna być wprowadzana na własną rękę. Nie należy więc stosować wykluczenia zapobiegawczo, a jedynie po konsultacji z lekarzem, gdy pojawia się alergia na mleko krowie u niemowlaka albo jej poważne podejrzenie lub też uczulenie na inny składnik diety. Eliminacja produktów z codziennego żywienia mamy powinna przebiegać stopniowo z jednoczesną obserwacją towarzyszących temu objawów.

Zdiagnozowana alergia na mleko krowie u niemowląt wymaga wyeliminowania z diety kobiety karmiącej nie tylko samego mleka krowiego, ale również masła, jogurtów, śmietany, serów oraz produktów je zawierających.

Rozszerzanie diety dziecka

Karmienie piersią powinno być wyłączną podstawą żywienia niemowląt do ukończenia 6 miesiąca życia. Począwszy od 17 tygodnia życia oraz nie później niż w 26 tygodniu rozpoczyna się czas na rozszerzanie diety dziecka. Jednak do ukończenia 12 miesięcy mleko wciąż powinno stanowić podstawowy pokarm w codziennym żywieniu.

Cenną podpowiedzą, jak wprowadzać poszczególne produkty do diety dziecka jest opracowany przez Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci schemat żywienia z 2016 roku. Znajdziemy w nim informacje, które produkty należy wprowadzić na aktualnym etapie rozwoju, a także, w jakiej formie i ilości powinny być podane. Stosowanie się do zaleceń to cenny element profilaktyki rozwoju alergii pokarmowej. Warto zwrócić przede wszystkim uwagę na wprowadzane glutenu do diety dziecka. Istotne, aby znalazł się on w jadłospisie w dowolnym okresie od 4 do 12 miesiąca życia maluszka. Opóźnianie wprowadzenia do diety dziecka produktów potencjalnie alergizujących nie wpływa na zmniejszenie ryzyka powstania alergii.

Alergia na białko mleka

Alergia na białko mleka krowiego powstaje w momencie, gdy układ odpornościowy dziecka nieprawidłowo rozpoznaje białko zawarte w mleku krowim jako szkodliwe i uruchamia reakcję alergiczną. Objawy mogą przyjmować różnorodną formę oraz stopień natężenia, a także pojawiać się na dowolnym etapie rozwoju. Ich postać często przypomina również uczulenie na laktozę, jednak ta z reguły (choć nie zawsze) pojawia się już w pierwszych godzinachpo spożyciu mleka.

Objawami typowymi dla alergii na białko mleka krowiego, które powinny skłonić nas do wizyty u lekarza, są kolki, czerwona, swędząca wysypka, egzema lub obrzęki wokół ust i oczu, biegunki, wymioty, bóle brzucha oraz objawy przypominające katar sienny. Reakcje te mogą przybierać formę łagodną lub nasiloną. W tego typu przypadkach może okazać się konieczne wprowadzenie diety eliminacyjnej u kobiety karmiącej. Jeśli jednak nie przyniesie to pożądanych rezultatów, konieczne będzie mleko modyfikowane dla dzieci, które łagodzi objawy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o objawach alergii na białko mleka krowiego, przeczytaj nasz artykuł.